 |
"Kapcsolj le mindent" – énekli Lovasi az új album
nyitószámának első sorában, ekkor még nem értjük miért.
A "Holdfényexpressz" sokszínűségével szemben, az
ezredfordulóra időzített új lemez sokkal letisztultabb,
nyugodtabb, már – már szofisztikus hangulatúra sikeredett
anyag. A felvételek nagy részét középtempós darabok teszik
ki. Nincsenek szélső értékek, kevés az igazán húzós
megfejtés. A 70-es évek hangzás és érzésvilágát
megidéző "Velőrózsák" erényei között elsősorban Dióssy
bravúros billentyűs értekezéseit, és Bernhard Hahn
produceri munkáját érdemes kiemelni. Lovasi a 90-es évek
közepén, a "Volumeben" egyszer már tematizálta a
világvégét. Kétezerben ez kihagyhatatlan. A "Ha ez a Vég"
beindult húzós party new wave idézete a szónikus
apokalipszis új regisztereit szólaltatja meg. A
pszichedelikus "Vér és Bél" egyértelmű Radiohead hatást
mutat. Ez utóbbi egyébként a Kispál eddigi életművének
legelszálltabb próbálkozása, a közélet (Szappanoperák) a
szakrális szellemi sík, és a Freudi álomfejtés
pszichológiájának közös nevezőre hozására. Lovasi az album
készítése közben nyilván "apokaliptikus autós" korszakát
élhette. A "Velőrózsák" felvételeinek nagy részében
megtalálható a motívum. "Az autóm és én vagyunk az utolsó
hősei a világnak" énekli az "Autóm és Én I." zaklatott
Bowiet idéző, Dióssy vicces keleties szólójával megtoldott
világvége látomásában, hogy aztán a "Hullámtanulmány"
ringató keringőjére lassan megadhassuk magunkat az
életnek. Mindenképpen a sikerültebb felvételek közé
tartozik, a klasszikus kispál vonalat hozó
reménytelenségről, sorszerűségről éneklő "Mialatt Az Ég"
vagy a policeos - reggaes témákat hozó "Kicsit Hadd". A
lemez képzeletbeli "B" oldalán mérnöki pontossággal
követik egymást a felejthetőbb próbálkozások (Nincs Nagy
Baj, Fogás Volt Temérdek) és az emlékezetesebb darabok
(ilyenek az album titkos befutójának választott
retrohangulatú "Még egyszer", vagy a "Kicsi csillag"
gitárfelvezetését idéző, latinos, sztorizgató "Az Emberek
megértik"). A "Velőrózsák" legkiemelkedőbb száma, azonban
kétségtelenül az album végére hagyott emlékezős, a
szentimentalizmust, az ön és köziróniát egyaránt
felvállaló belassult "Hang és fény". A basszus végig
néhány hangot ismételget a visszafogott grooveok felett,
Kispál lebegtetett gitárhangjai nagyon rendben vannak,
Dióssy pedig a háttérben szinte észrevétlenül teszi a
dolgát, és a hozza finomabbnál finomabb trip – hopos
effekteket. Telitalálat. "Ist der jemand da drauben?" –
"Van valaki odabent?" – teszi fel "A Fal" klasszikus pink
floydi kérdést (Is There Anybody In There?) Bernhard Hahn
producer a lemezzáró "Autóm És Én II."-ben. A válasz
csakis igen lehet. -
Radics Gábor